تمرین خودکار

تمرین خودکار چیست و چه فایده ای دارد؟

حتماً تا به حال افرادی را دیده ای که طوری صحبت می کنند که متوجه منظورشان نمی شوی.

اغلب گرفته و زیرلب یا تندتند صحبت می کنند. دلیل این امر آن است که دهان آن ها موقع

صحبت کردن به طور کامل باز و بسته نمی شود

و به همین خاطر دیگران متوجه منظور، پیام یا خواسته شان نمی شوند.

یکی از تمرینات مؤثری که باعث می شود دهان موقع صحبت کردن به طور کامل باز و بسته شود

در نتیجه واضح و شمرده صحبت کنیم، تمرین خودکار است.

3 فایده مهم تمرین خودکار :

1- این تمرین کمک می کند تا دهان موقع صحبت کردن کامل باز و بسته شود در نتیجه کلمات را

شمرده تر و واضح تر بیان کنیم.

از طرفی برخی از اشخاص کند یا خیلی تند صحبت می کنند. این تمرین کمک می کند تا به

سرعت مناسبی در صحبت کردن برسیم و کلمات را شمرده بیان کنیم.

2- ماهیچه های لب و دهان را قوی می کند.

بعضی مشاغل هستند که نیاز به صحبت مداوم دارند، مثل : معلمین- اساتید دانشگاه- وکلا یا

افرادی که سخنرانی می کنند یا سمینار برگزار می کنند.

استفاده از این تمرین سبب می شود دهانمان دیرتر خسته شود در نتیجه مدت زمان طولانی تری

بتوانیم صحبت کنیم. زیرا این تمرین ماهیچه های لب و دهان را قوی می کند.

3- از انحراف لب ها موقع صحبت کردن جلوگیری می کند :

اکثر ما هنگام حرف زدن دهانمان کج می شود یا به سمت راست و چپ یا بالا و پایین انحراف پیدا

می کند.

این موضوع را زمانی که روبروی آیینه بایستید و صحبت کنید متوجه خواهید شد.

استفاده از تمرین خودکار به طور مداوم باعث می شود تا دهانمان موقع صحبت کردن انحراف پیدا

نکند، در نتیجه تاثیرگذاری صحبت هایمان بیشتر می شود.

جالب است بدانید که اکثر گویندگان، مجریان تلویزیون و رادیو و سخنران ها این تمرین را به

صورت روزانه انجام می دهند.

نحوه انجام این تمرین به این صورت است که

انتهای خودکار را بین دندان های جلویی مان قرار می دهیم. انگار خودکار را با دندان های جلویی

مان گرفته ایم.

(قبل از قرار دادن خودکار در دهان از تمیز بودن آن اطمینان حاصل می کنیم 😀 ) و سپس

شروع به صحبت کردن می کنیم.

در مورد هر چیزی می توانیم صحبت کنیم. هم می توانیم از روی کتاب متنی را بخوانیم و هم می

توانیم به صورت بداهه صحبت کنیم.

اما برای افزایش دایره لغات بهتر است به صورت بداهه حرف بزنیم چون در این صورت مجبوریم

از ذهنمان کار بکشیم و واژه ها را از ذهن به زبان بیاوریم.

مدت زمان انجام این تمرین

روزی 3 بار و هر بار حداقل 3 دقیقه این تمرین مهم را انجام دهید تا بعد از مدتی تأثیر شگفت

انگیزش را ببینید.

اوایل که این تمرین را انجام می دهید فک و دهانتان خسته می شود اما به مرور زمان عادت می

کنید و انجام تمرین خودکار برایتان راحت تر می شود.

اگر دهانتان زود خسته می شود می توانید از یک دقیقه شروع کنید یعنی 3 بار و هر بار به مدت

یک دقیقه تمرین را انجام دهید و بعد از مدتی این زمان را افزایش دهید و به 3 دقیقه برسانید.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *