تکنیک های زبان بدن مؤثر در مکالمات و ارتباطات

ریشه بسیاری از شکست ها و پیروزی های زندگی، غم ها و شادی ها، مشکلات و سوءتفاهم ها در

کیفیت ارتباط هاست.

مخاطب شناسی و چگونگی استفاده از مهارت های ارتباطی و به ویژه ارتباط غیر کلامی زبان بدن

نقش مهمی در ارتباطات، مذاکرات و داد و ستد ها دارد.

با شناخت زبان بدن و استفاده درست از آن می توانید کیفیت روابط خود را بهبود بخشید.

باید استفاده از زبان بدن مثبت را برای ارتباط بهتر با دیگران یاد بگیریم و زبان بدن منفی را که

ممکن است پیام نادرستی القاء کند، کنار بگذاریم.

طبق تحقیقات آلبرت محرابیان در مکالمات و ارتباطات زبان بدن 55% روی مخاطب تآثیر می گذارد.

زبان بدن برای مبادله نگرش های فردی و در بعضی موارد به عنوان جایگزینی برای پیام های

کلامی استفاده می شود.

زبان بدن نشان می دهد که چه چیزی در ذهن افراد می گذرد. گاهی اوقات اشخاص افکاری در

سر دارند که آن را به زبان نمی آورند، اما از زبان بدن آنها می توان به افکار و احساسات آنها پی

برد.

به خصوص در امر فروشندگی شناخت زبان بدن افراد بسیار مهم است و می تواند فروش را به

طرز چشمگیری افزایش دهد.

چرا که فروشندگان می توانند با بررسی حالات چهره و زبان بدن و رفتار مشتریان به این مسئله

پی ببرند که آیا آن ها خریداران واقعی هستند یا خیر؟

و خودشان هم با به کارگیری زبان بدن مثبت، افراد را جذب و آن ها را تبدیل به مشتری دائمی شان

کنند.

سعی کنید با کمک ارتباط غیرکلامی، خود را برای موفقیت و سبقت‌ گرفتن از دیگران آماده‌ کنید.

اولین برخورد با دیگران بسیار مهم است

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که در اولین دیدار یا ملاقات با شخصی از او حس خوبی نگرفته

باشید، حتی بدون اینکه او کلمه ای به زبان آورده باشد ؟

برعکس این قضیه هم صادق است. فرض کنید وارد فروشگاهی می شوید، فروشنده به قدری

خوش برخورد است و خوب و مناسب رفتار می کند که حتی اگر  واقعاً نیاز به کالای مورد نظر

نداشته باشید، باز هم ترجیح می دهید از او خرید کنید.

دلیلش ساده است : او حس خوبی به شما منتقل کرده و پیام مثبتی را ارسال کرده است.

و بیشتر آن ها را با استفاده از زبان بدن مثبتش انجام داده.

مردم شما را در 10 ثانیه اول آشنایی قضاوت می کنند.

تقریباً تمامی حالات شخصیتی اشخاص از وضع ظاهری شان، حالات بدنشان، طرز حرکت و راه

رفتنشان مشخص می شود. همه چیز را می توان از روی چهره و بدن تشخیص داد.

تأثیر و برداشت اولیه محو نشدنی است.

زیرا در دنیای به سرعت در حال حرکت امروزی، مردم دنبال سریع ترین نتیجه از همه چیز

هستند.

هر گاه مردم شما را نگاه می کنند سریع در موردتان قضاوت می کنند. تصویر شما اطلاعاتی را می

دهد که مدت ها در ذهن مردم می ماند.

حتی قبل از اینکه اولین کلمه را به زبان آورید طرف مقابل متوجه شخصیت شما می شود.

طرز نگاه شما و طرز حرکاتتان بیش از 80% برداشت دیگران از شما را رقم می زند.

در ادامه حرکات و اشارات مثبت زبان بدن را بررسی می کنیم.

انجام این حرکات حین گفتگو عامل جذابیت افراد محسوب می شود، به پذیرفته شدن در محیط

های اجتماعی و کاری کمک شایانی می کند و باعث می شود قوی، با اعتماد به نفس و قابل اعتماد به

نظر برسید.

لبخند زدن   

هر چه بیشتر لبخند بزنید، واکنش های مثبت تری از دیگران خواهید دید.

در فرآیند فروش و مذاکره، لبخند زدن به موقع و مناسب به ویژه در مراحل آغازین مذاکره،

واکنش مثبتی را در طرفین مذاکره رقم می زند و احتمال سرگرفتن معامله را افزایش می دهد.

لبخند شما را صمیمی و خونگرم نشان می دهد. مردم همیشه جذب افراد خوش برخورد و خوش

خنده می شوند.

خنده بر هر درد بی درمان دواست : حتماً این جمله را زیاد شنیده اید.

دلیلش این است که خنده میزان اکسیژن موجود در خون را افزایش می دهد و گردش خون را

بهبود می دهد.

زمانی که می خندیم هر عضوی از اندام بدن ما به شیوه ای مثبت تحت تأثیر قرار می گیرد.

هنگام خندیدن در مغز مواد شیمیایی به نام آندروفین ها آزاد می شوند این مواد تأثیر مسکن در

بدن دارند و در عین حال سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند.

خندیدن باعث جذب دوستان می شود، سلامت را افزایش می دهد و طول عمر را زیاد می کند.

خندیدن در هنگام وجود تعامل اجتماعی رخ می دهد. هر چه تعداد کسانی که دور هم جمع شده

اند بیشتر باشد، افراد بیشتر می خندند و مدت زمان آن خندیدن طولانی تر می شود.

مطالعات نشان می دهد که زنان به مردانی که مورد توجهشان هستند، لبخند می زنند و مردان هم

مجذوب زنانی می شوند که به روی مردان لبخند می زنند.

وقتی به شخص دیگری لبخند می زنید، او همیشه لبخند شما را پاسخ می دهد و همین سبب ایجاد

احساسات مثبتی در هر دوی شما می شود. این همان قانون علت و معلول است.

خنده میزان فروش را بالا می برد، افراد بیشتری را به سمت شما جذب می کند و باعث بهبود

روابط می شود.

ارتباط چشمی برقرار کردن 

هنگامی که با کسی در حال صحبت کردن هستید، حتماً با او تماس چشمی برقرار کنید و مستقیم به

چشم هایش نگاه کنید. این کار سبب درک بهتر پیام و گفته هایمان می شود.

و زمانی که شخصی با شما صحبت می کند، حتماً با او تماس چشمی برقرار کنید، با این کار به او

احترام می گذارید و این پیام را منتقل می کنید که : “تو برای من مهم هستی و من دوست دارم

به حرف هایت گوش کنم”.

وقتی کسی با شما در حال حرف زدن است، هرگز اجازه ندهید چیزی حواستان را پرت کند و تماس

چشمی تان قطع شود!

و به هیچ عنوان با انگشتر دستتان، موبایل یا وسیله ای که به همراه دارید بازی نکنید، چون این

کار تأثیر منفی روی مخاطب می گذارد  و باعث ناراحتی او می شود.

وقتی شخصی یا گروهی با شما صحبت می کنند تمام توجه و حواستان را به آن ها بدهید.

در تمام طول مدت گفتگو با آن ها تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید، با این کار به آن ها می

فهمانید که برایشان احترام و ارزش قائلید.

حتی به سخنران ها هم که برای جمع بسیار بزرگی سخنرانی می کنند، توصیه می شود که با اکثر

افراد حاضر در آن جمع ارتباط چشمی برقرار کنند.

البته نگاه مستقیم کردن به چشم ها با خیره شدن به آن ها فرق دارد.

نباید به چشم افراد زل بزنید و خیره شوید، چون این کار برای دیگران آزاردهنده است. باید در

فواصل زمانی معین ارتباط چشمی برقرار کنید.

بدترین فروشنده  

بدترین فروشنده، شخصی است که وقتی وارد مغازه اش می شوی و از او در مورد اجناس سؤال

می کنی، بدون اینکه به صورتت نگاه کند در حالی جوابت را بدهد که سرش توی موبایل است یا

در حال مرتب کردن قفسه ها است.

و یا اینکه خیلی سرد و خشک بدون اینکه لبخندی روی لبانش باشد، به تو جواب دهد.

این بدترین کاری است که یک فروشنده می تواند با مشتری اش انجام دهد و در این حالت میزان

فروش به شدت پایین می آید.

سر تکان دادن به نشانه تأیید 

تکان دادن سر احتمال توافق و همکاری را افزایش می دهد. سر تکان دادن ابزاری عالی برای

ایجاد رابطه، جلب توافق و همکاری است.

وقتی هم گوینده سرش را تکان دهد و هم شنونده، به شنونده احساسات خوشایندی دست می

دهد که احتمال توافق با گوینده را افزایش می دهد.

هنگامی که گوش می دهید دستتان را روی چانه تان بگذارید، بررسی ها نشان می دهد این کار

دیگران را به ادامه صحبت تشویق می کند.

اگر می خواهید گوینده اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد، زمانی که صحبت می کند سرتان

را مرتب تکان دهید، این کار طرف مقابل را تشویق به بیشتر صحبت کردن می کند.

زمانی که شخصی با شما در حال گفتگو است حتماً به نشانه تأیید حرف هایش سرتان را تکان

دهید. البته این کار را تند انجام ندهید.

بعضی ها برای اینکه به ما بفهمانند که ما متوجه شدیم چی گفتی، دیگه حرف نزن! سرشان را

تندتند تکان می دهند.

نباید این قدر سرتان را تندتند و پشت سرهم تکان دهید که طرف سرگیجه بگیرد!

آداب دست دادن 

همیشه گرم، دوستانه و با نگرش مثبت با دیگران دست بدهید.

سعی کنید به همان اندازه که طرف مقابل دستتان را می فشارد، شما نیز دست او را بفشارید.

در دست دادن تعادل داشته باشید. نه خیلی محکم دست بدهید که دست طرف مقابل بشکند، نه

آنقدر آهسته و شل و ول که انگار به اجبار با او دست می دهید.

هنگام دست دادن حتماً لبخند بزنید و ارتباط چشمی با طرف مقابل برقرار کنید.

اگر دستتان مرطوب است قبل از دست دادن حتماً آن را خشک کنید. هیچ کس دوست ندارد

دستش موقع دست دادن خیس شود.

برای اینکه سردی دستتان را از بین ببرید، قبل از ملاقات، فقط تجسم کنید که کف دستتان را

مقابل آتش گرفته اید. این تصویرسازی ذهنی دمای متوسط کف دست فرد را سه تا چهار درجه

افزایش می دهد.

اگر دستتان سرد و خیس باشد موقع دست دادن احساس می کنید ماهی خیسی در دست

شماست.

برای نشان دادن صداقت و صمیمیت خود به طرف مقابل می توانید دو دستی دست دهید. به این

صورت که اول با دست راست با شخص مقابل دست دهید، بعد دست چپتان را روی دستش

بگذارید.

اما اگر با کسی برای اولین بار دست می دهید از این روش استفاده نکنید، زیرا اثر عکس دارد و

طرف مقابل نسبت به شما احساس سوءظن و بدگمانی می کند.

اگر به فردی علاقه دارید یا با او صمیمی هستید از این روش استفاده کنید. مثل زمانی که به

دیدار دوست صمیمی تان می روید.

زمانی که می خواهید با شخصی دست بدهید شما پیشقدم شوید و کف دستتان را به حالت عمودی

نگه دارید و لبخند بزنید،

با این کار تأثیر مثبت و خوبی روی طرف مقابل می گذارید، به خصوص اگر اولین بار است که با او

آشنا می شوید.

حریم خصوصی افراد 

به حریم شخصی افراد احترام بگذارید. دیگران بسته به احترامی که شما برای حریم شخصی شان

قائل اید، از شما استقبال یا شما را طرد می کنند.

به همین علت است که مردم کسی را که بی ملاحظه است و هنگام صحبت کردن بیش از اندازه به

افراد نزدیک می شود و به شانه هر کسی که می بیند ضربه می زند یا مدام در حین گفتگو مردم

را لمس می کند، دوست ندارند.

در بعضی از فرهنگ ها حریم شخصی افراد کوچک تر است. مثل ایتالیایی ها و در فرهنگ های

دیگر مثل آمریکا و کشورهای اروپایی این فاصله بیشتر است.

میزان نیاز فضای شخصی هر فرد به تراکم جمعیت محل زندگی او بستگی دارد.

به طور مثال کسانی که در مناطق روستایی و کم جمعیت بزرگ شده اند، نسبت به کسانی که در

شهرهای پر جمعیت بزرگ شده اند، به فضای شخصی بیشتری نیاز دارند.

به همین علت است که این افراد معمولاً در فاصله یک متری از هم دست می دهند.

همیشه فاصله شخصی افراد را در نظر بگیرید و وارد حریم خصوصی آن ها نشوید.

بعضی ها در حال صحبت کردن این قدر نزدیکت می شوند که می توانی تا ته حلقشان را ببینی. یا

صورتشان را نزدیک صورتت می آورند و صحبت می کنند، این کار برای دیگران آزاردهنده است.

وقتی بیش از اندازه به کسی نزدیک می شویم ناخودآگاه احساس خطر می کند و حالت تدافعی به

خودش می گیرد.

یادش به خیر آقای مجری همیشه به کلاه قرمزی می گفت : تو صورت من حرف نزن!

صاف نشستن و صاف ایستادن 

در جمع ها، جلسات و مهمانی ها همیشه صاف بنشینید یا بایستید، با این کار شما شخصی دارای

شخصیت قوی، مثبت و با اعتماد به نفس به نظر می رسید.

خمیده نشستن یا قوز کردن شما را ضعیف تر نشان می دهد و از جذابیت شما می کاهد.

وقتی کسی در حال صحبت کردن با شماست، در حالیکه صاف نشسته اید کمی به سمت او خم

شوید تا نشان دهید به حرف هایش توجه می کنید.

هرگز خودتان را روی مبل پهن نکنید! و شل و ول ننشینید، این کار بی احترامی به حاضران است.

 

دست ها و پاهایتان را از هم باز کنید 

زمانی که در جمع ها ظاهر می شوید و روی مبل یا صندلی می نشینید، دست ها و پاهایتان را به

هم گره نزنید.

زیرا این کار پیام های منفی به دیگران ارسال می کند. حالت بسته و دفاعی به خود نگیرید.

دست ها و پاهایتان را آزاد بگذارید. می توانید دست هایتان را روی دسته های مبل قرار دهید و

پاهایتان را هم به فاصله عرض شانه از هم باز کنید.

با این طور نشستن حالت افراد باز و پذیرا را به خود می گیرید و مردم به سمت شما می آیند و

تمایل دارند با شما وارد گفتگو شوند و ارتباط برقرار کنند.

هنگام صحبت دستانتان را هم حرکت دهید

هنگام صحبت کردن از حرکات دست به خوبی استفاده کنید، این کار تأثیر گفته هایتان را روی

مخاطب چند برابر می کند.

با این حرکت اعتماد شنونده را نسبت به خود جلب می‌کنید. علاوه بر آن، شواهد نشان می‌دهند

حرکات دست هنگام صحبت، روند تفکر را در شما بهبود می‌بخشد.

نکاتی برای صحبت کردن مقابل جمع

اگر از شما خواستند تا برای جمعی صحبت کنید یا کنفرانس بدهید، هرگز به مخاطبان نگویید

عصبی و نگران هستید، تا زمانی که خودتان به آن ها نگویید متوجه این موضوع نمی شوند.

دوم اینکه هنگام صحبت کردن، حتی اگر احساس وحشت می کنید، خود را آرام نشان دهید و از

حرکات حاکی از اعتماد به نفس استفاده کنید.

از قرار دادن نوک انگشتان به هم، حالات باز و بسته کف دست استفاده کنید و پاها و بازوهایتان

را از هم باز کنید، سرتان را بالا نگه دارید و شانه هایتان را عقب ببرید.

از انجام حرکاتی که نشان دهنده ترس و استرس است مثل : ور رفتن با موها، لباس، ساعت،

دست زدن به صورت، دست به سینه شدن و محکم گرفتن میز خطابه دوری کنید.

حرکات یا حالات منفی بدن می تواند نگرش منفی را تشدید کند، آن گاه دیگران شما را فردی

نگران، در لاک دفاعی یا گوشه گیر به شمار می آورند.

استفاده از حرکات و اشارات مثبت و باز را تمرین کنید، همین امر اعتماد به نفس شما را افزایش

می دهد و مردم از شما برداشتی مثبت تر خواهند داشت.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *