صحبت کردن

آیا تو هم این هشت اشتباه را هنگام صحبت کردن مقابل جمع انجام می دهی؟

در اینجا به هشت حرکت کشنده که انجام آن باعث می شود شنوندگان نسبت به گفته هایمان بی

اهمیت شده، به ما اعتماد نکنند و تحت تأثیر قرار نگیرند اشاره می کنیم.

این اشتباهات را حتی سخنران های حرفه ای نیز ممکن است در صحبت هایشان مرتکب شوند.

با اجتناب از انجام این موارد تغییرات چشمگیری در زندگی و حرفه شما به وجود خواهد آمد.

۱- نگاه به زمین به جای مخاطبان :

این کار یعنی شما دچار کمبود اعتماد به نفس هستید، آمادگی لازم را ندارید یا استرس و

اضطراب دارید.

بسیاری از افراد هنگام ارائه یک کنفرانس، سمینار یا سخنرانی بیشتر وقت خود را صرف نگاه

کردن به زمین، پرده اسلاید یا صفحه لب تاپ می کنند.

این بزرگترین اشتباهی است که یک سخنران یا ارائه دهنده می تواند مرتکب شود. عدم برقراری

تماس چشمی با مخاطب حس عدم اعتماد و اطمینان را در مخاطب افزایش می دهد.

برای برقراری ارتباط بهتر و مؤثرتر با مخاطبان و هم چنین انتقال بهتر پیامها و گفته هایمان باید

بیشترین تماس چشمی را با آن ها برقرار کنیم.

با این کار غیر مستقیم این پیام را به شنوندگان منتقل می کنیم که “شما برای من مهم هستید“.

همان طور که در یک مکالمه دو نفره برقراری تماس چشمی به شدت اهمیت دارد، در سخنرانی یا

صحبت برای یک جمع هم این مسئله بسیار مهم است.

رهبران و مدیران موفق در حین صحبت کردن مستقیم به چشم های شنوندگان خود نگاه می کنند.

شاید این سؤال در ذهنتان به وجود بیاید که وقتی می خواهیم برای جمع بزرگی صحبت کنیم

چطور می توانیم با تک تک مخاطبان تماس چشمی برقرار کنیم؟

از یک جمع ده نفری گرفته تا یک جمع ۱۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ نفری همیشه دو یا سه نفر انسان مثبت

پیدا می کنید که مدام به شما لبخند می زنند و سرشان را به نشانه تأیید حرف هایتان تکان می

دهند و با دقت به شما گوش می دهند و از گفته هایتان یادداشت برداری می کنند.

این افراد همان مخاطب های طلایی هستند.

هرازگاهی حین صحبت کردن با این افراد ارتباط چشمی برقرار کنید.

یک روش بسیار خوب در گروه های با جمعیت بیشتر یا جمع های بزرگتر این است که چند نقطه یا

شخص را در چهار گوشه جمعیت و یک نقطه را هم در وسط در نظر بگیرید و هنگام صحبت کردن

به نوبت با آن ها تماس چشمی برقرار کنید.

با این کار اکثر افراد حاضر در آن جمع احساس می کنند که شما هنگام صحبت به طور جداگانه به

آن ها نگاه می کنید. بنابراین می توانید ارتباطی صمیمانه را با بیشتر مخاطبان برقرار کنید.

۲- استفاده از زبان بدن منفی حین صحبت کردن :

استفاده از زبان بدن منفی یا نادرست هنگام سخنرانی یا صحبت کردن باعث می شود، ناخودآگاه

پیام های نادرستی از سمت ما به مخاطبان ارسال شود.

استفاده از زبان بدن مثبت حین صحبت کردن باعث انتقال و درک بهتر پیام ما می شود.

زمانی که برای جمعی صحبت می کنید، خمیده نایستید. سعی نکنید خودتان را پشت تریبون یا لب

تاپ مخفی کنید. دست به سینه نایستید، پیچ و تاب نخورید، بیش از اندازه تکان نخورید و مدام

با آستین لباس، دکمه، ساعت یا روسری تان بازی نکنید، این کار برای مخاطب آزار دهنده است.

اگر هر دو دست خود را در جیب هایتان قرار دهید، نشان دهنده این است که به موضوع مورد

بحث علاقه ای ندارید. اما قرار دادن یک دست در داخل جیب قابل قبول است.

بی حرکت ایستادن هم نشان می دهد شما فرد کسل کننده، خسته و بی انرژی هستید.

این کارها کمبود صلاحیت و شایستگی و عدم توانایی کنترل امور را بیان می کند.

برای آشنایی بیشتر با زبان بدن می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

برعکس هنگام ارائه مطالب، پاهایتان را به اندازه عرض شانه ها باز کنید، صاف بایستید، سرتان

را بالا نگه دارید و اندکی به سمت جلو گرایش داشته باشید، ارتباط چشمی تان را با مخاطبان حفظ

کنید و لبخند به لب داشته باشید. سعی کنید کف دستانتان باز و به سمت بیرون باشد.

انجام این امور درک و فهم مخاطب از صحبت هایتان را تا حد چشمگیری افزایش می دهد.اعتماد

مخاطبان را جلب می کند و باعث می شود آن ها بیشتر به توصیه هایتان عمل کنند.

۳- خسته کننده صحبت کردن :

چه برای یک جمع ۷ نفره و دوستانه صحبت کنید و چه برای جمع های خیلی بزرگتر و رسمی تر،

هرگز خسته کننده و یکنواخت صحبت نکنید.

این کار شنوندگان را فراری می دهد. باید در همه جا طوری جذاب صحبت کنیم که همه میخکوب

صحبت هایمان شوند.

برای اینکه صدایتان از حالت یکنواختی خارج شود، بهترین تمرین شعرخوانی است. یک شعر را با

صدای بلند و با احساس بخوانید. هرگز شعر یا متن را به صورت روزنامه وار نخوانید، بلکه

احساساتتان را در آن منعکس کنید.

یک شعر را با فراز و فرود مناسب بخوانید و هنگام خواندن تک تک کلمات را لمس کنید و روی

واژه های مهم تآکید کنید.

هر جا لازم است بلند بخوانید و جاهای دیگر صدایتان را کمی پایین بیاورید. این کار صدایتان را

از یکنواختی نجات می دهد.

می توانید یک متن را نیز با احساس بخوانید. درست مثل گویندگان داستان های رادیویی.

در رادیو مخصوصا چون تصویر وجود ندارد اگر گوینده داستان خیلی یکنواخت و کسل کننده

صحبت کند، هیچ کس را مشتاق شنیدن داستان هایش نمی کند.

۴- خشک و رسمی صحبت نکنید :

حتماً تا به حال سخنرانی های کسل کننده ای را دیده اید که سخنران قصد دارد یک سری مطالب

علمی خشک را به خورد مخاطب دهد.

به احتمال زیاد سخنران مثل یک درخت ایستاده و مطالب خشک علمی و آموزشی را برای افراد

بازگو می کند.

اگر در آن جمع باشی دلت می خواهد زود فلنگ را ببندی و فرار کنی یا ترجیح می دهی روی

کاغذت نقاشی بکشی یا خط خطی کنی، شاید هم کاریکاتور سخنران را بکشی.

در این مواقع بازده یادگیری هم به شدت پایین می آید.

برای اینکه حرف هایتان مورد توجه دیگران قرار بگیرد و مدت زمان بیشتری در ذهنشان باقی

بماند. همین طور برای جذاب صحبت کردن، داستان تعریف کنید.

مطالب، موضوعات، پیشنهادها و گفته هایتان را در قالب داستان برای شنوندگان تعریف کنید.

اگر تکنیک داستان گویی را خوب تمرین کنید و داستان ها و مثال های روزمره را تعریف کنید،

امکان ندارد که صحبت شما غیر جذاب باشد.

به شرطی که قبل از آن تمرین کرده باشید، داستانی را که تعریف می کنید جذاب ارائه کنید.

هرگز برای جلب توجه مخاطبان داستان های دروغین تعریف نکنید. بیان نکردن داستان مقابل

جمع، بهتر از تعریف داستان های دروغین است!

همین طور خاطره یا داستان های افراد دیگر را به خود نسبت ندهید و به عنوان خاطرات خودتان

برای دیگران تعریف نکنید. چون مردم متوجه می شوند!

اگر داستان زندگی تان آموزنده است، حتماً آن را برای دیگران بازگو کنید.

اگر تجربه مثبتی در زندگی به دست آوردید مثلاً : از شکست به پیروزی رسیدین یا داستان

موفقیت تان را برای دیگران تعریف کنید.

مردم همیشه دوست دارند چیزی یاد بگیرند که در زندگی به دردشان بخورد. پس اگر زندگی تان

نکته آموزنده ای داشته حتماً آن را در اختیار مخاطبانتان بگذارید تا در زندگی خود به کار گیرند.

می توانید در نرم افزار واندر لیست، لیست داستان هایتان را بنویسید و به این ترتیب برای هر

جمعی یک داستان آماده که با آن جمع موضوعیت دارد داشته باشید.

نحوه تعریف یک داستان از خود داستان مهم تر است.

لیل لوندز استاد ارتباطات در این باره می گوید :

موضوع همیشه این نیست که چه می گویید مهم تر از آن این است که چگونه می گویید.

ما باید جذاب و طوری داستان را تعریف کنیم که شنونده آن را در ذهنش تصویرسازی کند.

باید داستان هایمان را با حرارت، شور و اشتیاق برای مخاطبان بیان کنیم. باید احساساتمان را

در صدایمان بگنجانیم.

برای شیرین شدن کلامتان از داستان ها، ضرب المثل ها و مثال ها استفاده کنید.

۵ – با افراد حاضر در جلسه بحث نکنید :

در سخنوری بحث را شخصی نکنید.

همیشه در جمع ها افرادی هستند که با نظر ما مخالف اند یا حوصله شنیدن حرف هایمان را

ندارند، هر چند تعدادشان خیلی کم است.

باید یاد بگیریم که چطور با این افراد صحبت و رفتار کنیم طوری که شخصیت و جایگاه اجتماعی ما

زیر سؤال نرود.

با افراد کم ظرفیت بگو مگو نکنید. اگر به ناچار با کسی طرف شدید در عین محکم و استوار بودن،

ملایم، متین و عاقل باشید.

سعی کنید با متانت و بزرگواری و در نهایت تعقل از آن ها گذشت کنید. نسبت به شنوندگان

مؤدب و متواضع باشید.

اگر شخصی نظری داد یا مطلبی را عنوان کرد که با گفته های شما در تضاد بود. حتی اگر با او مخالف

بودید، مخالفت خود را علنی بیان نکنید.

می توانید بگویید : “چه جالب تا به حال به این مورد فکر نکرده بودم.” یا “به نکته خوبی اشاره

کردی، حرف شما از جهاتی می تواند درست باشد.” یا “خوبه. حتما راجع به اش فکر می کنم.”

۶- خودتان را بالاتر و برتر یا عقل کل نشان ندهید :

این کار باعث می شود فاصله زیادی بین شما و مخاطبان ایجاد شود و دیگر با شما احساس نزدیکی

و صمیمیت نکنند.

غرور و خودپسندی را کنار بگذارید و متواضع و فروتن باشید. نسبت به شنوندگان مؤدب و

متواضع باشید.

چیزی نگویید دلیل بر این که آنان را نادان می پندارید. اصرار نداشته باشید که ایشان را در خبط

و خطا قلم بدهید و غرور و خودپسندی نکنید.

راه های صحیح را به آن ها نشان بدهید، اما سعی نکنید روی اشتباهاتشان پافشاری کنید.

طوری صحبت کنید که بفهمند کارشان اشتباه است و بیشتر روی راهکارهای درست و صحیح تکیه

کنید و آن ها را محاکمه نکنید.

مدام از شنوندگان سؤال بپرسید و در بحث ها و گفتگوها آن ها را شرکت دهید. این کار باعث

جلب توجه مخاطبان می شود و آن ها را به صحبت هایتان علاقه مند می کند.

۷- ادا در نیاورید :                      

خودتان باشید. در سخنرانی یا سخنوری، سعی کنید خودتان باشید و از کسی تقلید نکنید.

هر کس بیان خودش را دارد و با لحن خاصی صحبت میکند که مختص خودش است.

مردم خود واقعی تان را بیشتر دوست دارند. پس نقش بازی نکنید و هرگز ادای دیگران را در

نیاورید. صدای خود را تغییر ندهید و سعی نکنید صدا یا لحن بیانتان را مصنوعی کنید یا ادای

سخنران های دیگر را در بیاورید.

اگر مهارت لازم را ندارید یا در واضح صحبت کردن مشکل دارید، تمرین کنید اما تقلید نکنید.

برای جلب نظر مخاطبان لازم نیست صدایتان را تغییر دهید یا قلمبه سلمبه حرف بزنید. سعی کنید

آنچه قرار است بگویید، به راحتی، بدون تکلف و سختی به مخاطبانتان برسانید.

۸- به آنچه قرار است بگویید بیش از اندازه شاخ و برگ ندهید :

سعی کنید همیشه مختصر و مفید سخن بگویید.

بعضی ها تمایل دارند مطالب یا موضوعات را با جزئیات کامل بیان کنند و به آن تا جایی که می

توانند شاخ و برگ می دهند. اما این کار حوصله مخاطب را سر می برد، مخصوصا مخاطب پر مشغله

امروزی.

در دنیای پرسرعت امروزی که همه چیز مدام در حال تغییر است، مردم همیشه برای انجام

کارهایشان یا حل مشکلاتشان دنبال سریع ترین راه حل هستند.

اگر می خواهید صحبت هایتان تأثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد باید تا جایی که می توانید آن ها

را خلاصه کنید. با این کار هم در وقت خود و هم در وقت افراد حاضر در جلسه صرفه جویی کرده

اید.

حتی در مکالمه های دو یا چند نفره یا تلفنی هم توصیه می شود که همیشه مطالب یا موضوعات

مختصر و مفید گفته شود.

یکی از دلایلی که اکثر مردم به جای تلفن به هم پیامک می زنند ایمیل ارسال می کنند یا تماس

تصویری می گیرند، صرفه جویی در زمان است.

پس سعی کنید وقت مخاطبان را با بیان موضوعات غیر ضروری یا خارج از بحث، بیش از اندازه

نگیرید.

تا جایی که می توانید متن صحبت ها یا سخنرانی هایتان را خلاصه کنید تا تأثیر بیشتری روی

مخاطبان بگذارید و از شنیدن حرف هایتان لذت بیشتری ببرند و هم چنین اطلاعات مفید و

کاربردی را ارائه داده باشید.

کلام آخر اینکه مهمترین هدف سخنرانی یا ارائه و ایجاد ارتباط، انتقال سخن نیست بلکه فهم و

پذیرش سخن است.

هدف از ارتباط آن است که پیام درک و به خاطر سپرده شود. بنابراین در هر ارتباطی مهمترین

عنصر مخاطبان هستند.

مخاطبان باید بتوانند پیام شما را به وضوح درک کنند، عقایدتان را بپذیرند و از شما پیروی کنند.

پس همیشه واضح، شفاف، بدون تکلف و با صداقت با مخاطبان خود صحبت کنید.

اگر سخنرانی یا ارائه شما موفق باشد و دریافت و انتقال پیام به درستی انجام شده باشد، زمانی

که صحبت هایتان به اتمام رسید مخاطبان باید بتوانند کل سخنرانی شما را در یک جمله جمع بندی

کنند.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *