چطور خوب و جذاب صحبت کنم؟

چطور خوب و جذاب صحبت کنم؟

از آنجا که ما انسان ها در اجتماع زندگی می کنیم و مدام با یکدیگر در ارتباط هستیم، باید بتوانیم

خوب و مناسب صحبت کنیم و به مهارت های ارتباطی مسلط باشیم.

فن بیان جزء مهارت های ارتباطی و هوش کلامی است. ما باید بتوانیم در موقعیت های مختلف صدا

و بیان استانداردی داشته باشیم و مهم تر از آن خودمان باشیم.

فن بیان یعنی استفاده درست از هوش کلامی در زمان و مکان صحیح. فن بیان یعنی در هر

موقعیتی بتوانیم خوب صحبت کنیم و روی دیگران تأثیر مثبت بگذاریم و با بیانمان دیگران را

تحت تأثیر مثبت قرار دهیم.

حتماً تا به حال افرادی را دیده ای که در جمع ها و مهمانی ها به قدری جذاب صحبت می کنند که

هیچ کس از شنیدن حرف هایشان خسته نمی شود، حتی اگر طولانی صحبت کنند.

زمانی که شروع به صحبت می کنند، توجه همگان را به خود جلب می کنند و همه افراد حاضر در

آنجا ساکت می شوند و به دقت به آن ها گوش می دهند.

شاید تو هم دوست داری مثل این اشخاص بتوانی در جمع ها طوری جذاب صحبت کنی که توجه

همه را به سمت خودت جلب کنی.

نگران نباش تکنیک هایی را در این مقاله آماده کردم که با استفاده از آن ها می توانی هم صدای

زیبا و تأثیرگذاری پیدا کنی و هم خوب و مناسب صحبت کنی.

چطور خوب صحبت کنیم؟

خوب صحبت کردن به معنی واضح صحبت کردن است.

ما باید در جمع علاوه بر جذاب صحبت کردن، طوری صحبت کنیم که دیگران به خوبی متوجه حرف

هایمان شوند و پیام و منظور ما را به درستی درک کنند.

با استفاده از روش هایی که در ادامه گفته می شود می توانید برای هر جمعی خوب و جذاب

حرف بزنید.

1- با سرعت مناسب صحبت کنید :

برای اینکه دیگران متوجه صحبت هایتان شوند، باید هنگام حرف زدن دهانتان به صورت کامل باز

و بسته شود تا کلمات درست و واضح ادا شود.

باید با سرعت مناسب، شمرده و واضح صحبت کنید طوری که شنونده قادر باشد تمام کلمات را

بشنود.

گاهی اوقات افراد وقتی نگران هستند یا دچار استرس می شوند یا در مورد آنچه می گویند تردید

دارند، سریع و تند تند صحبت می کنند. در این مواقع احتمال اینکه شنونده متوجه حرف ها،

خواسته یا منظور ما شود به شدت کاهش می یابد.

شمرده صحبت کردن نه تنها فهم شنونده را به دنبال دارد، بلکه باعث می شود مطمئن و آرام به

نظر برسید. البته خیلی آهسته (کند) صحبت کردن هم پسندیده نیست و حوصله مخاطب را سر می

برد.

نه خیلی تند و نه خیلی کند حرف بزنید. برای اینکه به سرعت مناسبی در صحبت کردن برسید می

توانید از یکی از این سه تمرین استفاده کنید :

            • فرض کنید شماره تلفنی را برای کسی می خوانید، فردی که گوشش با شماست باید

               بتواند آن را یادداشت کند.

            • رشته بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آن ها را در هوا یادداشت کنید.

               این تکنیک برای رسیدن به ضرب آهنگی عالی است.

            • کتاب های کودکان را بخوانید. اگر احساس می کنید که سرعت حرف زدنتان چندان در

              اختیارتان نیست و کلمات را به وضوح ادا نمی کنید، کتابهای کودکان را با صدای بلند

              بخوانید. فضای این کتاب ها صفحه بندی، تصاویر و داستانشان ما را وادار می کنند،

              شمرده تر و دقیق تر و شفاف تر صحبت کنیم.

2- بلند و رسا صحبت کنید :

بعضی از افراد به قدری آهسته صحبت می کنند که دیگران متوجه حرف هایشان نمی شوند. اگر

شما هم این عادت را دارید، حتماً آن را ترک کنید.

کسانی که آهسته صحبت می کنند، جدی گرفته نمی شوند و به نظر می رسد به اندازه کافی اعتماد

به نفس ندارند.

معمولاً افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا در خانواده ای بزرگ شدند که همه آهسته

صحبت می کردند، دچار این مشکل می شوند.

خیلی وقت پیش زنگ زدم مطب دکتر که وقت بگیرم، منشی به زور صدایش از پشت تلفن شنیده

می شد و اصلاً مشخص نبود که چی میگه و همش مجبور بودم از پشت تلفن بگم : جان؟ بله؟ این

کار برای طرف مقابل خیلی آزاردهنده است.

مخصوصاً اگر جایی برای استخدام تشریف می برید به هیچ عنوان آهسته صحبت نکنید، چون

نشان دهنده اعتماد به نفس پایینه و با وجود مهارت های بالایی که دارید ممکن است نادیده

گرفته شوید.

شعر خوانی یکی از تمرین هایی است که به بلند و رسا شدن صدا و همین طور به بهبود لحن بیان

کمک می کند.

حتماً این تمرین را به صورت روزانه به مدت 15 الی 20 دقیقه انجام دهید. با انجام این تمرین

بعد از مدتی صدای محکم، رسا و لحن بیان مناسبی پیدا می کنید.

یک شعر که دوست دارید و مصراع های جالبی دارد را انتخاب کنید (برای پرقدرت و ورزیده

شدن صدا من شاهنامه را پیشنهاد می کنم) و با صدای بلند بخوانید.

البته اونقدر بلند نخونید که همسایه ها بریزن دم خونتون! تمرین شعرخوانی علاوه بر اینکه به

بلندی صدا کمک می کند باعث زیبا شدن صدا و بهبود لحن بیانتان می شود.

3- با انرژی و اعتماد به نفس صحبت کنید :

محکم و با اقتدار و با اعتماد به نفس صحبت کنید.

اگر بهترین بیان را هم داشته باشید، زمانی که اعتماد به نفستان پایین است یا خودتان را قبول

ندارید، نمی توانید در جمع های مختلف به راحتی حضور پیدا کنید و خوب و مناسب صحبت کنید یا

گفتگوهای مؤثری را با افراد مختلف شکل دهید.

از آن گذشته به گفته برایان تریسی اگر شما به خودتان اعتماد نکنید، دیگران هم به شما اعتماد

نمی کنند.

اگر شما به خودتان اطمینان نداشته باشید، چه طور انتظار دارید که دیگران به شما اطمینان کنند

و حرف هایتان را باور و قبول کنند؟

زمانی که خودتان از حرف هایی که می زنید مطمئن باشید و حالت اطمینان به خود بگیرید، دیگران

هم به شما اعتماد می کنند و می توانید نفوذ کلام داشته باشید و بر دیگران تأثیر بگذارید.

با اشتیاق و با اعتماد به نفس حرف بزنید تا دیگران جذب صحبت هایتان شوند. باید خودتان چیزی

را که می گویید باور داشته باشید تا دیگران هم آن را باور کنند.

وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، صدایتان قابل باورتر و متقاعد کننده تر به نظر می رسد و مردم

تفاوت را حس می کنند. این یکی از راه های تقویت قدرت بیان است.

4- هنگام گفتگو با افراد یا صحبت در جمع های مختلف باید از زبان بدن مناسبی برخوردار باشیم:

داشتن زبان بدن مناسب حین صحبت کردن، تأثیر گفته هایمان را در مخاطب چند برابر می کند.

زیرا طبق تحقیقات آلبرت محرابیان در مکالمات و ارتباطات زبان بدن 55% روی مخاطب تأثیر می

گذارد و بیشتر پیام ما از طریق زبان بدن ما به مخاطب ارسال می شود.

زبان بدن مناسب به معنی تکان دادن بیش از اندازه سر و دست ها نیست، بلکه به این معنی

است که از بیشتر اجزای بدن به منظور انتقال و فهم درست مطلب و پیاممان به مخاطب به طور

صحیح کمک بگیریم.

هنگامی که با اشخاص در حال گفتگو هستید حتماً با آن ها ارتباط چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید،

کمی به سمت آن ها خم شوید و زمانی که با شما حرف می زنند، به دقت به حرف هایشان گوش

دهید و سرتان را به نشانه تأیید صحبت هایشان تکان دهید.

با این کار به طرف مقابل می فهمانید که “تو برای من مهم هستی و دوست دارم به حرف هایت

گوش کنم“.

5- به حرف های دیگران به دقت گوش دهید :

شاید تعجب کنید اما یکی از تکنیک های گوینده خوب بودن، خوب گوش دادن است. زیرا اگر به

دقت گوش نکنیم، نمی توانیم پاسخ مناسبی دهیم.

گوینده ماهر شنونده ماهر است.

زمانی که شخصی با شما حرف می زند باید به دقت و با تمام وجود به صحبت هایش گوش دهید.

حتماً ارتباط چشمی تان را با شخص گوینده حفظ کنید و اجازه ندهید هیچ چیزی باعث حواس پرتی

شما شود.

وقتی کسی با شما صحبت می کند هرگز به این فکر نکنید که قرار است بعد از تمام شدن حرف

های آن شخص چه بگویید؟ و به چیزهایی که قرار است بگویید یا داستانی که می خواهید

تعریف کنید فکر نکنید!

به جای آن به صحبت های گوینده توجه و تمرکز کنید و تمام حواستان را به او بدهید.

هرگز حرف طرف مقابل را قطع نکن. حتی اگر موارد مشابهی داشتی که میخواهی آن ها را بیان

کنی!

شاید برای تو هم این مورد پیش آمده. وقتی که در حال صحبت کردن هستی هنوز حرفت تمام

نشده، طرف مقابلت سریع می خواهد نظرش را ابراز کند وسط حرف هایت می پرد و می گوید :

“منم همین طور”.

جمله دوم را می گویی و دوباره می گوید : “چه جالب! منم همین طور” و جمله سوم را می گویی

و دوباره می گوید : “منم همین طور” و ….

و همین طور گفتن ها و تعریف داستان ها ادامه پیدا می کند.

اگر در چنین موقعیتی قرار بگیری، سر رشته کلام از دستت خارج می شود و یادت می رود که چه

می خواستی بگویی و حتماً در دلت می گویی : “منم همین طور و کوفت”.

به همین خاطر است که در ارتباطات تأکید می شود اگر هم نکته مشترکی با شخصی که در حال

صحبت کردن است داری بهتر است بگذاری حرف هایش تمام شود و بعد نکات مشابه خودت را

بازگو کنی.

یکی از ابزارهای برقراری ارتباط درست همین “خوب گوش دادن” است. خوب گوش دادن

از سوء تفاهم ها و اختلافات نیز جلوگیری می کند و سبب درک بهتر افراد از یکدیگر می شود.

چون زمانی که نتوانیم خوب گوش دهیم و درک درستی از گفته های شخص مقابل نداشته باشیم،

ناچار مجبور به ذهن خوانی می شویم یا پیش خودمان از گفته هایش برداشت نادرستی می کنیم.

اهمیت خوب گوش دادن به قدری است که من فکر می کنم باید در یک مقاله جداگانه به آن

پرداخت.

6 – حذف إ و تکیه کلام از صحبت هایمان :

یکی از راه های بهبود مهارت های گفتاری و فن بیان و دلنشین صحبت کردن، حذف تکیه کلام و إ

گفتن از صحبت هایمان است.

منظور از تکیه کلام، کلمه یا اصطلاحاتی است که ما در زمان صحبت کردن بیش از اندازه معمول آن

ها را به کار می بریم.

تکیه کلام و إإإ یا اومممم گفتن باعث آزار گوش شنونده می شود و از جذابیت سخن ما می کاهد.

علاوه بر آن ممکن است دیگران بابت تکیه کلام هایمان ما را دست بیاندازند یا مسخره مان کنند.

گرچه این کار به لحاظ اخلاقی ناپسند است، اما متأسفانه هستند کسانی که تکیه کلام های افراد را

تقلید و آن ها را مسخره می کنند.

اگر نمی دانید تکیه کلامتان چیست؟ می توانید در مورد یک داستان یا خاطره یا هر موضوعی به

صورت طولانی صحبت کنید و صدایتان را ضبط کنید یا از دوستان یا خانواده خود بخواهید تکیه

کلام هایتان را به شما بگویند.

بعضی ها هنگام صحبت کردن مرتب إ می گویند که این می تواند نشانه استرس، عدم اعتماد به

نفس یا از روی عادت باشد.

روش هایی برای حذف تکیه کلام و إ گفتن وجود دارد، اما بهترین و مؤثرترین روش، تمرین کش

است. تمرین کش به این صورت است که وقتی در حال مکالمه یا گفتگو هستیم، به صحبت

هایمان دقت کنیم و هر زمان که تکیه کلام  یا إ گفتیم سریع کش را بکشیم و رها کنیم.

دردی که کش روی دست ما می گذارد، باعث می شود آن تکیه کلام یا إ گفتن از ذهنمان بپرد. در

واقع با این کار ذهنمان را تنبیه می کنیم و به این ترتیب هر زمان ذهنمان به این کلمات می رسد

می داند که نباید آن ها را به زبان بیاورد.

درست مثل فراری دادن افکار منفی از ذهن که با این روش انجام می شود، برای فراری دادن

تکیه کلام و إ گفتن هم میتوانیم از این روش استفاده کنیم.

این تمرین را می توانیم هنگام تمرین روبروی آینه یا زمانی که در حال مکالمه با خانواده یا

دوستان هستیم انجام دهیم.

و نکته آخر اینکه وقتی برای جمعی در حال صحبت کردن هستیم، اگر حرفی یا نکته ای که قرار بود

بیان کنیم را فراموش کردیم بهترین کار این است که به جای إإإإ یا اومممم گفتن سکوت کنیم و

دوباره ادامه دهیم.

سکوت وقار می آورد. از طرفی با سکوت کردن دیگران هم متوجه نمی شوند که ما کلمه یا نکته ای

را فراموش کردیم.

حق هر کسی است که بتواند خوب صحبت کند، در مواقع لازم از حق خود دفاع کند، احساساتش را

بروز دهد و بدون نگرانی نظرات، ایده ها و خواسته هایش را مطرح کند.

بتواند دیگران را متقاعد کند، نفوذ کلام داشته باشد و افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

با استفاده از تکنیک های زیبا شدن صدا و خوب صحبت کردن در جمع ها بدرخشید.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *