چطور در مهمانی ها بدرخشیم؟

یادت می آید آخرین مهمانی که رفتی کی بود؟

شاید چند روز پیش یا هفته پیش. شایدم چند ماه قبل بوده.

مطمئنم افراد زیادی با خصوصیات اخلاقی متفاوت در آنجا حضور داشتند.

چقدر اوضاع بر وفق مرادت بود؟ آیا همه چیز آنطور که می خواستی پیش رفت؟

توانستی به فرد موردنظرت نزدیک شوی و سر صحبت را با او باز کنی؟

بیشتر شنونده بودی یا گوینده؟

آیا افراد زیادی دورت جمع شدند تا برایشان داستان های بامزه زندگی ات را تعریف کنی یا گوشه

ای به تماشای کسانی که در حال گفتگو و خنده بودند نشستی؟

بعضی ها در مهمانی ها گوشه ای می نشینند یا با موبایلشان ور می روند و تا زمانی که شخصی برای

صحبت به سمت آن ها نرود، در همان حالت باقی می مانند و هرگز برای صحبت کردن با دیگران

پیشقدم نمی شوند.

در مقابل افرادی هم هستند که همیشه عده زیادی دورشان جمع می شوند و با علاقه به صحبت

ها، خاطرات یا داستان هایشان گوش می دهند.

این اشخاص در مهمانی ها مثل آهنربا دیگران را به سمت خود جذب می کنند.

آن ها به خوبی می دانند که چطور باید با هر کسی باب آشنایی را باز کنند و وارد گفتگو شوند و

معمولاً با افراد مختلف به خوبی ارتباط برقرار می کنند.

با رعایت نکاتی ساده یاد می گیرید که چطور در مهمانی ها با اشخاص از هر موقعیت اجتماعی آشنا

شوید و شروع به گفتگو کنید و در جمع ها همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید و بدرخشید.

در مهمانی ها با سیاست رفتار کنید

همیشه قبل از رفتن به مهمانی از میزبان سؤال کنید چه کسانی در مهمانی حضور خواهند داشت؟

وقتی بدانید چه اشخاصی با چه خصوصیات یا شغل و حرفه ای در یک مهمانی حضور دارند، راحت

تر می توانید به آن ها نزدیک شوید و سر صحبت را با آن ها باز کنید.

زودتر به مهمانی بروید و زودتر از آنجا خارج شوید، این یکی از خصوصیات اشخاص مهم است.

در مهمانی ها منتظر نمانید تا دیگران به سراغ شما بیایند و با شما آشنا شوند، خودتان پیشقدم

شوید و با افراد حاضر در آنجا سلام و احوالپرسی کنید.

یک گوشه ننشینید یا فقط با دوستان خود صحبت نکنید. سعی کنید به همه مهمانان توجه کنید.

زمانی که وارد مهمانی می شوید بلافاصله سراغ خوراکی یا غذا نروید و در حال غذا خوردن با

دیگران صحبت نکنید (مخصوصاً در مورد موضوعات و مسائل مهم).

یا زمانی که کسی در حال غذا خوردن است با او صحبت نکنید چون مؤذب می شود.

اکثر ما در برقرار کردن تماس چشمی با افراد غریبه با مشکل مواجه می شویم و سعی می کنیم تا

جایی که می توانیم با افراد غریبه چشم در چشم نشویم.

با هر کسی در مهمانی روبرو شدید یا نگاهتان به او افتاد، حتماً چند ثانیه تماس چشمی تان را حفظ

کنید و لبخند بزنید. این کار تأثیر بسزایی در ارتباط و شروع آشنایی با افراد جدید دارد.

همیشه انتخاب کننده باشید نه انتخاب شونده!

عشق شما، دوست تان یا شریک تجاری تان که آینده تان را متحول می کند، ممکن است در مهمانی

حضور نداشته باشد اما روزی در جایی این شخص حضور خواهد داشت.

پس از هر مهمانی یا جمعی به عنوان تمرینی برای رسیدن به آن روزی که انتظارش را می کشید،

استفاده کنید.

منتظر نمانید که شخصی که خواهان آشنایی با او هستید به سراغتان بیاید، به سمت کسی بروید

که فکر می کنید مناسب صحبت کردن است.

مراقب زبان بدن خود باشید

زبان بدن اکثر خجالتی ها می گوید : از من فاصله بگیرید!

راه را برای کسانی که شما را انسانی خاص می دانند هموار کنید.

افراد خجالتی سعی می کنند در یک گوشه بنشینند یا صندلی شان را جایی قرار می دهند که کسی

آن ها را نبیند و با آن ها حرف نزند.

زبان بدن باز و پذیرایی داشته باشید. با حالت بسته ننشینید یا نایستید تا دیگران از شما فاصله

بگیرند.

دست به سینه ننشینید و پاهایتان را روی هم نیاندازید. هنگام ایستادن نیز دست به سینه

نباشید و پاهایتان را ضربدری قرار ندهید.

اگر می خواهید گفتگوی مهمی انجام دهید یا اعتماد دیگران را جلب کنید، حرکتی انجام ندهید که

طرف مقابل برداشت اشتباهی از شما کند و فکر کند شما دروغ می گویید.

از دست کشیدن به سر و صورت خود خودداری کنید، بینی تان را نخوارانید و پاهایتان را مرتب

تکان ندهید. هر حرکتی که نشان از استرس و بی قراری شما کند، ممکن است شما را در نظر

دیگران دروغگو جلوه دهد.

 

همیشه حرف جالبی برای گفتن داشته باشید

باید همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید، بدون شنیدن آخرین اخبار از منزل بیرون نروید، تا

در جمع ها و مهمانی ها حرفی برای گفتن پیدا کنید.

البته توصیه می کنم تا جایی که می توانید اخبار بد و ناراحت کننده را منتشر نکنید. زیرا با این

کار انرژی منفی به خودتان و دیگران انتقال می دهید.

می توانید از آخرین تکنولوژی ها یا دستاوردهای علمی صحبت کنید.

یا از روز قبل با توجه به اینکه می دانید چه کسانی قرار است در آن مهمانی حضور پیدا کنند و چه

موضوعاتی مورد بحث قرار می گیرد، چندین موضوع را بنویسید و درباره آن ها اطلاعاتی به دست

آورید تا در زمان مهمانی برایتان راهگشا باشد.

  

به جنبه های مثبت توجه داشته باشید

داستان های مثبت و آموزنده زندگی تان را برای دیگران تعریف کنید.

وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید، محتاط تر عمل کنید بعد وقتی روابط تان با او

مستحکم تر شد می توانید با او درباره مسائل دیگر حرف بزنید.

اما برای شروع کار به جنبه های مثبت بچسبید و جنبه های منفی را فراموش کنید.

فرض کنید اضافه وزن دارید و در یک مهمانی ناخواسته به شخصی تنه می زنید و او را هل می

دهید.

وقتی از او عذرخواهی می کنید، او لبخندی به شما تحویل می دهد و می گوید : اشکالی ندارد. این

می تواند آغاز یک آشنایی باشد.

اگر در ادامه مکالمه با آن شخص مدام از چاقی و مشکلاتی که برایتان به وجود می آورد بگویید و

مدام ناله کنید و غر بزنید، او به زودی دنبال فرصتی می گردد که از دستتان فرار کند و از نظر او

شما یک فرد نق نقو و منفی بین هستید.

اما اگر در ادامه عذرخواهی تان بگویید : وای من به خاطر اضافه وزنم مدام به دیگران ضربه می

زنم! کاش من هم مثل شما خوش اندام بودم.

در این صورت ارتباط بهتری شکل می گیرد و انسان مثبت و دوست داشتنی تری به نظر می رسید.

بنابراین باید دقت کنیم که در برخوردهای اولیه تصویر غلطی از خود را در ذهن طرف مقابلمان

ایجاد نکنیم.

با اشتیاق حرف بزنید

بعضی از اشخاص در جمع ها یا مهمانی ها با اینکه حرف های کسل کننده ای می زنند اما افراد

حاضر در مهمانی را دور خود جمع می کنند.

دلیلش این است که آن ها موضوعی ساده را با شور و حرارت و اشتیاق تعریف می کنند، طوری که

شنونده از شنیدنش لذت می برد. گویی این احساس هیجان و مثبت شان را به دیگران نیز انتقال

می دهند.

برادر من در مهمانی ها یا دورهمی ها همیشه بیشتر از بقیه مردها حرف میزند و

جالب اینجاست که افراد دورش جمع می شوند و دوست دارند او برایشان صحبت کند.

برادرمن جدا از شوخ طبعی اش، ویژگی دارد که افراد را به خود جذب می کند.

او یک داستان یا فیلم را به قدری جذاب و با اشتیاق تعریف می کند که دوست داری تا آخر

پای حرف هایش بنشینی.

وقتی فیلم تعریف می کند، طوری با حرکات دست و سرش و با احساس آن را بیان می کند

که گویی در ذهن همه آن را تصویرسازی می کند.

لحن بیان ما اساس شروع گفتگوی ماست. لازم نیست حتماً شگرد خاص یا داستان شگفت انگیزی

برای تعریف کردن داشته باشیم.

خاطره، نقل قول یا داستان هایی که در طول روز برایمان اتفاق می افتد، می تواند سوژه خوبی

برای تعریف کردن باشد، اما به شرط اینکه آن ها را با اشتیاق و با احساس تعریف کنیم.

ابتدا ذهن آن ها را خالی کنید

اگر می خواهید حرف مهمی به کسی بزنید، ابتدا ذهن او را خالی کنید چون ذهنش پر از افکار

دیگر است. ذهن پر درست مانند لیوان پر از آب است که نمی توان یک قطره آب به آن اضافه

کرد.

ابتدا به دیگران اجازه دهید حرف هایشان را بزنند تا ذهنشان خالی شود و سپس حرف هایتان را

به آن ها بزنید یا درخواست تان را مطرح کنید.

شنونده خوب بودن به همان اندازه گوینده خوب بودن اهمیت دارد.

اگر شخص مقابل تان دغدغه، نگرانی یا مشغله ذهنی دارد، اجازه بدهید ابتدا او شروع به صحبت

کند و از آن افکار خلاص شود. هنگامی که ذهنش خالی شد می توانید درباره هر موضوعی با او

صحبت کنید.

 

بحث های کاری نکنید

در مهمانی بحث های کاری را کنار بگذارید. سر میز ناهار یا شام با هم بحث نکنید. بلکه درباره

خواسته و آرزوها یا ایده های جدید صحبت کنید.

مردم به صحبت کردن در مورد موضوعات عمومی مثل : غذا- لباس- مسافرت- مد و… علاقه

بیشتری دارند تا مسائل شغلی.

3 تکنیک ساده برای باز کردن سر صحبت در مهمانی ها

با استفاده از این تکنیک ها می توانید به راحتی در مهمانی ها با هر کسی که می خواهید آشنا

شوید و سر صحبت را با او باز کنید.

1- استفاده از روش “این چیه؟”

اگر باز کردن سر صحبت با افراد برایتان کار سخت و پیچیده ای است می توانید از این تکنیک

استفاده کنید. برای باز کردن سر صحبت با دیگران یک “این چیه” با خود داشته باشید.

یادم میاد پارسال جشن تولد خواهرزاده ام تعدادی از مهمان ها دور خواهرم حلقه زده

بودند و مشغول صحبت بودند.

توجهم جلب شد و نزدیک تر رفتم.

خواهرم یک دستبند خیلی شیک و در عین حال اسپرت دستش بود و همین باعث شده بود

توجه همگان را جلب کند.

به صحبت ها دقت کردم و متوجه شدم صحبت ها حول دستبند است.

همه به او میگفتند : این دستبند چیه؟ از چه جنسیه؟ از کجا خریدی؟ و سؤالاتی از این

قبیل.

وقتی لباس یا زیور آلات یا هر چیز متفاوتی به همراه داشته باشیم، توجه دیگران به ما جلب می

شود. به سمت ما می آیند و سر صحبت را با ما راجع به آن چیز عجیب باز می کنند

بنابراین لازم نیست برای همصحبت پیدا کردن به خودمان زحمت بدهیم، چون آن ها خودشان به

سمت ما می آیند.

البته نباید در انجام این کار زیاده روی کنیم و لباس ها یا وسایل خیلی عجیب و غریبی به تن کنیم

که خارج از عرف باشد.

مثلاً با دمپایی ابری مهمانی نرویم یا در تابستان کاپشن نپوشیم که توجه همه جلب شود.

اولین اصلی که باید به یاد داشته باشیم این است که لباس یا وسایل ما نشان دهنده شخصیت ما

هستند.

از “این چیه” برای خودت هم استفاده کن. ما با آگاهی از این تکنیک می توانیم سر صحبت را با

اشخاص موردنظرمان باز کنیم.

به این صورت که به دنبال این چیه های افراد بگردیم. وقتی چیزی پیدا کنیم می توانیم به سمت

او برویم و با لبخند بپرسیم راستی این چیه؟

بنابراین وسایل عجیب دیگران راه را برای ما باز می کند که بتوانیم با پرسشی درباره آن سر

صحبت با آن ها را باز کنیم. از این تکنیک می توانیم در هر جایی که هستیم استفاده کنیم.

2- استفاده از روش “اون کیه؟”

آیا تا به حال در یک مهمانی یا جشن بوده اید که بخواهید با خانم یا آقایی آشنا شوید، اما نمی

دانید چگونه شروع کنید؟

هر گاه آشنایی با فردی برای ما مهم شود، باز کردن سر صحبت با او سخت تر می شود.

مثلاً در مهمانی از گوشه و کنار می شنوید که آن آقا فلان نویسنده است. شما هم این روزها به

خاطر کارتان نیاز دارید که با یک نویسنده با تجربه مشورت کنید یا از او بخواهید که به شما کمک

کند.

خوب می دانید که اگر قرار باشد او به شما کمکی کند باید با او ارتباط بسیار خوبی داشته باشید.

لازمه ایجاد یک ارتباط خوب یک شروع آشنایی خوب است.

این یک فرصت بی نظیر برای شماست. با خود می گویید حالا که شانس در خانه من را زده است.

باید نهایت تلاشم را بکنم. به این فکر می کنید که چگونه به سراغ او بروید و سر صحبت را باز

کنید.

می بینید که تعداد زیادی از افراد دور آن شخص جمع شده اند و با او صحبت می کنند. خب کار

شما به مراتب سخت تر هم شد.

در چنین شرایطی می توانید از تکنیک “اون کیه” استفاده کنید.

ما باید نزد میزبان برویم و به او بگوییم : راستی اون آقا که اون جا ایستاده کیه؟ دیدم جمعیت

زیادی دور او جمع شدن.

میزبان نگاه ما را دنبال می کند و به فرد مورد نظر می رسد. “آهان آقای احمدی را می گویید.

ایشون یکی از بزرگترین نویسنده های ایران هستن”.

سپس از میزبان می خواهیم که ما را با آن نویسنده معروف آشنا کند. بدین ترتیب یک آشنایی

خوب با فرد موردنظرمان را خواهیم داشت.

معرفی میزبان سبب می شود که آن شخص توجه بیشتری نسبت به ما داشته باشد.

فرض کنید در مهمانی از خانم یا آقایی خوشتان آمده و می خواهید با او آشنا شوید، بهترین کار

این است که از صاحبخانه بخواهید که شما را به این شخص معرفی کند.

تردیدی به خود راه ندهید. با این کار میزبان هم خوشحال می شود، حتی می توانید اطلاعاتی از آن

شخص به دست آورید و خودتان برای آشنایی پیشقدم شوید و در مورد موضوع مورد علاقه آن

شخص صحبت کنید.

وقتی بدانید او چه جور آدمی است ایجاد ارتباط با او راحت تر خواهد بود.

سلام شما خانم… هستید درسته؟ سارا (میزبان) به من گفت شما اسکی باز حرفه ای هستید، کجا

اسکی می کنید؟

 

“اون کیه؟” یک ابزار عالی برای آشنا شدن با اشخاص است که مورد استفاده قرار می گیرد. 

از این تکنیک در شرایط مشابه و برای آشنایی با آدم های متفاوت نیز می توانیم استفاده کنیم. در

سمینار یا هر محیط دیگری نیز می توانیم این تکنیک را به کار بریم.

در مکان های دیگر که ما میزبان نداریم، می توانیم از دوست مشترکمان کمک بگیریم. اگر دوست

مشترک هم نداریم می توانیم از فردی که او را می شناسد بخواهیم که ما را معرفی کند.

در هر صورت ما با تکنیک اون کیه یک بهانه خوب داریم تا بتوانیم با شخص موردنظرمان آشنا

شویم.

3- پیدا کردن “حرف مشترک”

گاهی پیش می آید که شخصی که می خواهید با او آشنا شوید “این چیه” به همراه ندارد و میزبان

را هم پیدا نمی کنید یا میزبان به قدری سرش شلوغ است که نمی توانید با او صحبت کنید.

و بدتر از همه اینکه شخصی که می خواهید با او آشنا شوید، در حال صحبت با جمعی از دوستان

خود است.

در این شرایط شما باید مثل یک سیاستمدار رفتار کنید. به آن گروه یا جمع نزدیک شوید، بعد با

استفاده از یکی دو کلمه به جمع آن ها وارد شوید.

به این صورت که وقتی به جمعشان نزدیک شدید، با دقت به حرف هایشان گوش دهید و به محض

پیدا کردن یک “نقطه مشترک” با آن ها وارد گفتگویشان شوید.

مثلاً می توانید بگویید : به طور اتفاقی شنیدم که شما روانشناسی خواندید، اتفاقاً من هم روان

شناسی خواندم. شما کدام دانشگاه بودین؟ و….

به همین منوال وارد جمعشان می شوید و به راحتی در گفتگویشان شرکت می کنید.

گسترش دامنه ارتباطی از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که در بیشتر موارد داشتن ارتباط

خوب و مؤثر با دیگران است که زمینه ساز پیشرفت و موفقیت ما می شود. خیلی از روابطی که

آینده ما را متحول می کنند از همین مهمانی ها و جمع های کوچک شروع می شوند و شکل می

گیرند.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *