چطور در هر جمعی یک خودمانی باشیم؟

هیچ یک از ما دوست نداریم وقتی در جمع یا مهمانی هستیم، افراد حاضر در آنجا با ما مثل غریبه

ها رفتار کنند یا درباره موضوعاتی صحبت کنند که ما از آن سر در نمی آوریم.

پس ناچار به سکوت و گوشه نشینی روی می آوریم. چون کوچکترین اطلاعاتی از بحث نداریم و

حرفی برای گفتن پیدا نمی کنیم.

یا می ترسیم اگر کلمه یا واژه اشتباهی به کار بریم مورد تمسخر جمع واقع شویم.

در این مواقع چکار باید کرد؟

ما که نمی توانیم تا آخر مجلس فقط نظاره گر باشیم، گوشه ای بنشینیم و ساکت بمانیم.

این کار عذاب آور و حوصله سر بر است.

از طرفی شاید دلمان بخواهد وارد جمع شان شویم و ایده ها و نظرات خود را ابراز کنیم.

شاید هم از شخصی در آن جمع خوشمان آمده و می خواهیم با او وارد صحبت یا گفتگو شویم.

همان طور که در مقالات قبلی اشاره کردم، باید از هر فرصتی در جمع برای صحبت و ارتباط برقرار

کردن با افراد استفاده کنید تا فن بیان و مهارت های ارتباطی تان تقویت شود.

اما گاهی پیش می آید که افراد حاضر در جمع به یک زبان مشترک صحبت می کنند یا مطالبی را

عنوان می کنند که شما کوچکترین آشنایی با آن ندارید.

راه حل چیست؟ چطور می توان خودمانی آن جمع شد؟   

تصور کنید در جمعی حاضر می شوید که همه درباره یک موضوع تخصصی یا شغلی که از آن سر در

نمی آورید صحبت می کنند.

ممکن است همه حاضران معمار، عکاس یا ناشر باشند و شما هیچ کدام از آن ها نیستید.

به همین دلیل در حالی که لبخندی به لب دارید گوشه‌ای می نشینید و لب به سخن باز نمی کنید.

می‌ترسید اگر صحبتی کنید حرف بی‌معنایی بگویید.

کافیست درباره موضوع مورد بحث چند سؤال بپرسید و خود را علاقه مند به حرفه یا شغل آن ها

نشان دهید تا برای شما بیشتر در مورد آن توضیح دهند و شما نیز به گفت‌وگو کشیده شوید.

هر شغل، هر ورزش و هر علاقه‌ای اصطلاحات مربوط به خود را دارد.

مثلاً وقتی یک فضانورد به فضا نورد دیگری می رسد می گوید : در کدام عملیات شرکت کردی?

اگر در یک جمع هنرمند که همه نقاش هستند حضور دارید بپرسید کجا می توانم آثارتان را

ببینم؟

از این سؤال خیلی خوششان می آید زیرا اگر آن ها نتوانند گالری را مشخص کنند تو را به

استودیوی خودشان دعوت می‌کنند تا آثارشان را ببینی

یا اگر کارهایشان در آن نمایشگاه نباشد می توانند گالری خود را به شما معرفی کنند.

اگر یک خواننده در آنجا حضور دارد می توانید این سؤالات را بپرسید : شما چه سبکی می خوانید؟

از چه سبک هایی در موسیقی خوشتان می آید؟ فکر می کنید امروزه مردم بیشتر چه سبک هایی

از موسیقی را می پسندند؟

مطمئن باشید اگر از افراد مربوط به یک حوزه کاری سؤالات حساب شده و دقیقی که مربوط به

شغل یا هنرشان است بپرسید و خود را علاقه مند نشان دهید، توجهشان جلب می شود

و آن ها از این که با شما گفتگو یا مکالمه ای داشته باشند، خوشحال می شوند.

مردم همیشه دوست دارند در مورد خودشان، شغل، هنر، توانایی ها یا استعدادهایشان با دیگران

صحبت کنند.

پرسیدن سؤالاتی در این زمینه و علاقه مند نشان دادن خود باعث می شود آن ها بیشتر به

صحبت کردن با شما ترغیب شوند.

با هر کسی به زبان خودش صحبت کنید

بعضی از اشخاص جدا از سن، موقعیت اجتماعی و مالی، تحصیلات، تیپ و شخصیتی که دارند، به

محض آشنایی با افراد صمیمی می شوند و با آن ها گرم می گیرند.

این اشخاص استاد ارتباطات نیستند، مهره مار ندارند و نیروی شگفت انگیزی هم برای جذب

افراد مختلف در اختیار ندارند.

آن ها فقط یک کار انجام می دهند : با هر کس به زبان خودش صحبت می کنند.

این ترفند نزدیکی، صمیمیت و همدلی را بین اشخاص ایجاد می کند.

یادگیری این زبان ساده است. کافیست از یکی از دوستان یا آشنایان تان که در آن زمینه فعالیت

می‌کنند بخواهید سؤالات حساب شده و درستی که می توانید از آن ها بپرسید را به شما بگویند.

سؤالات کم شما ممکن است مزایای زیادی برایتان داشته باشد. با مباحث مهم آشنا شوید.

قبل از اینکه کورکورانه وارد جمعی شوید پرس و جو کنید و ببینید مسائل مهم مربوط به افراد

حاضر در آن جمع چیست.

هر صنعتی مشکلات خاص خودش را دارد که اگر با آن ها آشنا شوید به راحتی می‌توانید با آن

صنف یا گروه حرف بزنید و خودمانی آن ها شوید. زیرا موضوعاتی برای بحث کردن با آن ها دارید.

اگر در صحبت های خود از کلماتی استفاده کنیم که حاضران در مجلس با آن مأنوس نباشند، برای

خود تولید مشکل می کنیم.

استفاده از کلمات مناسب و بجا به گفتگوی شما شکل معجزه می بخشد. می توانید با طرح سؤالات

بجا و گفتن کلمات مناسب با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنید.

برای رسیدن به این موقعیت کافیست بخش‌های مهم روزنامه را بخوانید، درباره موضوعات مختلف

اطلاعات جمع کنید و از آن ها به سود خود استفاده کنید.

قبل از رفتن به کشور جدیدی درباره آداب و رسوم آن کشور مطالعه کنید. از قبل بدانید آیا

رفتارتان درست است یا نادرست؟

ثابت شده است انسان ها به سراغ اشخاصی می روند که به ارزش های مشابه آن ها پایبند

هستند.

ما بیشتر علاقه مند به معاشرت و دوستی با کسانی هستیم که با آن ها باورهای مشترک داریم.

چگونه با افراد مختلف به همدلی بیشتری برسیم؟

می خواهید به یک نفر این احساس را بدهید که شبیه او هستید از کلمات او استفاده کنید.

فرض کنید در یک مهمانی هستید و آدم‌های مختلف از حرفه های مختلف در آنجا حضور دارند.

اگر با یک وکیل حرف می‌زنید که به حرفه اش اشاره می کند، شما هم در پاسخ به او از واژه حرفه

به جای شغل استفاده کنید.

با هرکس صحبت می‌کنید سعی کنید کلمات و اصطلاحات او را تکرار کنید. ممکن است کلمه‌ای که

برای شما جالب است برای دیگران جالب نباشد.

اگر امروزه فروشندگان به زبان مشتریان صحبت نکنند، آن ها به این نتیجه می رسند که مسائل

شان حل نمی شود.

اگر کلمات طرف های مقابل خود را به کار برید ارتباط مؤثر بیشتری میان تان به وجود می آید.

موضوعات مورد علاقه شنونده را پیدا کنید و درباره آن ها صحبت کنید تا مکالمات بهتر و ارتباطات

مؤثرتری با افراد داشته باشید.

بهترین راه شروع یک مکالمه ، صحبت کردن درباره مسأله ای است که روی آن متمرکز شده اند.

بیشتر وقت ها می بینید که مردم نگران آینده خود هستند و این همان جایی است که شما باید

کارتان را شروع کنید.

نگرانی های خود را فراموش کنید، به خودتان فکر نکنید و فقط روی آن ها تمرکز داشته باشید.

یعنی شما برای نشان دادن علاقه به آن ها ، سؤال هایی بپرسید و چیزهای منحصربفردی را درباره

دیگران پیدا کنید.

برای این کار می توانید از جمله هایی مثل، “چه جالب! باز هم بگو…” استفاده کنید و یا سؤال

کنید “چرا؟”

مثلاً وقتی کسی به شما درباره اشتغال به یک نوع صنعت خاص، رفتن به یک کلاس و یا انجام برخی

سرگرمی ها می گوید، شما علت آن را جویا شوید.

این کار باعث می شود که مکالمه شما کمی خودمانی تر و جالب تر شود.

احترام و محبت دیگران را جلب کنیم

به هر اندازه به دیگران محبت کنید و احترام بگذارید، به همان اندازه مورد توجه و احترام آن ها

قرار می گیرید.

افرادی که رفتار و گفتار محترمانه ای دارند، احساس ارزشمندی و عزت نفس بیشتری می کنند و

دیگران هم بیشتر به آن ها احترام می گذارند.

یکی از لذت های زندگی مورد احترام واقع شدن است. همه ما دوست داریم دیگران با کمال ادب

و احترام با ما برخورد کنند.

هیچ کلمه سه حرفی از “شما” مهم تر نیست. چرا این کلمه تا این حد قدرتمند است؟

زیرا وقتی کودک بودیم فکر می کردیم که کانون عالم هستی می باشیم. اصل (لذت – درد) نیروی

راهنمای ما در زندگی است.

هر کاری که ما در زندگی انجام می دهیم برای رهایی از دردها و رنجش ها و رسیدن به  خوشی ها

و لذت هاست.

روان شناسان معتقدند که همه خود به خود به سمت و سوی فعالیتی جلب می شوند که لذت بخش

باشد. بنابراین تمام برندگان در عرصه های مختلف زندگی به این اصل فکر می کنند.

فروشندگان وقتی می خواهند محصولی را به کسی بفروشند، سعی می کنند به او بفهمانند که بعد

از خرید محصولشان، مشتریان از چه مشکلات و دردهایی نجات پیدا می کنند و چه لذت هایی را

تجربه می کنند.

موفق ها کسانی هستند که اشخاص را با تو و شما مخاطب قرار می دهند. حتی وقتی با غریبه ها در

خیابان صحبت می کنید از کلمه شما استفاده کنید.

مثال : شما می دانید خیابان … کجاست؟ کلمه تو و شما بر غرور افراد تأثیر می گذارد. وقتی

دیگران را با تو یا شما خطاب می کنید با رغبت بیشتری به شما جواب می دهند.

جمله مناسب خود را با کلمه تو یا شما شروع کنید، اینگونه بلافاصله توجه طرف مقابل را به خود

جلب می کنید.

طوری صحبت کنید که روی غرور آن ها تأثیر مثبت بگذارید. به این شکل بهتر به نتیجه می رسید.

فرض کنید برای جمعی در حال سخنرانی هستید و شخصی سؤالی می پرسد. کدام یک بهتر

است : سؤال خیلی خوبی بود. شما سؤال خیلی خوبی پرسیدی.

با گفتن جمله دوم طرف مقابل احساس خرسندی و غرور بیشتری می کند.

با گفتن کلمه “شما” شخص مقابل متوجه می شود که ما داریم مستقیم به او توجه و اشاره می

کنیم.

برای متقاعد کردن بهتر دیگران و ترغیب آن ها به انجام کارهایی که می خواهید باید در مکالمات

خود به جای “من” از “شما” استفاده کنید.

وقتی در ارتباط با دیگران تو یا شما را ابتدای جمله مطرح می سازید، بهتر از لطف و کمک آن ها

برخوردار می شوید.

فرض کنید می خواهید از رئیستان مرخصی بگیرید. به نظر شما او به کدامیک از جمله های

درخواستی زیر واکنش نشان می دهد :

1- آقای رئیس می توانم چهارشنبه را مرخصی بگیرم؟

2- آقای رئیس شما می توانید چهارشنبه به من مرخصی بدهید؟

در جمله اول رئیس به این فکر می افتد که آیا می توانم بدون او چهارشنبه را بگذرانم؟ و یک

فرآیند فکری اضافی تولید می کند.

اما در جمله دوم شما به جای رئیستان فکر می کنید و احتمالش بسیار زیاد است که در حالت دوم

رئیستان به این نتیجه برسد که می تواند چهارشنبه را به شما مرخصی دهد.

اگر می خواهید خودمانی جمع ها باشید باید بتوانید به زبان افراد حاضر در آنجا صحبت کنید و

سعی کنید اصطلاحات و واژه های مربوط به حرفه، هنر یا مهارت های آن ها را در صحبت هایتان به

کار برید یا سؤالاتی در آن زمینه بپرسید.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

5 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *