چطور یک آدم دوست داشتنی باشیم؟

هیچ آدمی را روی این کره خاکی پیدا نمی کنی که دلش نخواهد مورد تحسین و توجه دیگران قرار

بگیرد.

همه ما دوست داریم آدمی خاص و متفاوت باشیم، مرکز توجه باشیم، دوست داشته شویم و مورد

احترام قرار بگیریم.

اگر بخواهیم دیگران پیشنهادهای ما را بپذیرند و به توصیه های ما عمل کنند و بتوانیم افراد را

به انجام کاری که می خواهیم ترغیب کنیم، باید آدم دوست داشتنی باشیم و دیگران ما را دوست

داشته باشند.

 

برای اینکه دیگران دوستت داشته باشند فقط باید یک کار انجام دهی : به آن ها حس مهم و

باارزش بودن بده.

انسان ها هیچ کس را در این دنیا به اندازه خودشان دوست ندارند.

تا حالا دقت کردید وقتی عکس دسته جمعی می گیرید، هر کسی در آن عکس بوده به اولین کسی

که در عکس نگاه می کند خودش است که خوب افتاده یا نه؟ اصلاً کاری هم به بقیه ندارد.

دلیلش این است که آن کسی که بیشتر از همه برای ما اهمیت دارد خود ما هستیم.

پس اگر کاری کنی که دیگران احساس خوبی نسبت به خودشان پیدا کنند و اعتماد به نفسشان را

بالا ببری، مطمئن باش اگر زشت ترین آدم روی زمین هم که باشی دوستت خواهند داشت.

یه نکته خیلی مهم که در ارتباطات و مکالماتمان باید رعایت کنیم، این است که همیشه باید طوری

رفتار کنیم که به طرف مقابل حس ارزشمندی بدهیم یعنی کاری کنیم که او احساس مهم بودن و

با ارزش بودن کند.

افرادی که جذاب هستند و کاریزما دارند، همیشه این اصل را رعایت می کنند.

از دیگران تشکر و قدردانی کنید

وقتی کسی کاری برایتان انجام می دهد هر چند خیلی کوچک، حتماً از او تشکر و قدردانی کنید.

با تشکر و قدردانی از دیگران در واقع حس ارزشمندی به آن ها می دهیم و اعتماد به نفس آن

ها را افزایش می دهیم. از آن گذشته خودمان نیز در نظر آن ها فرد با ارزشی می شویم.

همیشه تشکر کردن را با دلیلی همراه کنید، مثل : از اینکه آمدید متشکرم. از اینکه تا این حد

فهیم هستید متشکرم. از اینکه منتظر ماندید متشکرم. متشکرم که ما را به سلامت به مقصد

رساندید.

در مورد موضوعات مورد علاقه مخاطب تان صحبت کنید

متوجه صحبت های دیگران باشید اگر حین گفتگو مخاطب تان موضوع کسل کننده ای را مطرح کرد

که مورد پسند شما نبود، ایرادی ندارد بحث را با صحبت درباره موضوع مورد علاقه او ادامه دهید

و نظر بدهید.

اندکی صبور باشید. در ادامه گفتگو بالاخره به “موضوع مشترک” با آن فرد می رسید. همیشه

گفتگو را زنده نگه دارید.

اگر روی حرف های مورد علاقه طرف مقابل متمرکز شوید بدانید که صحبت شما تمام ناشدنی

خواهد بود.

مردم همیشه دوست دارند از خودشان بگویند یا در مورد علایق، خواسته ها و آرزوهایشان با

دیگران صحبت کنند.

اگر این فرصت را در اختیارشان بگذارید، راضی و خرسند می شوند و دوست دارند همیشه با

شما همصحبت شوند.

موضوعات مورد علاقه شنونده را پیدا کنید و درباره آن ها صحبت کنید تا مکالمات بهتر و ارتباطات

مؤثرتری با افراد داشته باشید.

با زبان بدنتان به افراد نشان دهید آن ها را دوست دارید

با تمام وجود متوجه او شوید. وقتی با تمام وجود با کسی صحبت می کنید در واقع به او می گویید

: به نظر من تو یک موجود خاص و متفاوت هستی و به او احساس با ارزش بودن می دهید.

دقت کنید شما فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا نظر مثبت یا موافق افراد را جلب کنید.

اگر می‌خواهید دیگران شما را دوست داشته باشند به آن ها نشان بدهید که به آن ها علاقه

مندید. زبان بدن شما همه چیز را نشان می دهد.

متأسفانه وقتی کسی را برای اولین بار ملاقات می کنیم ذهنمان در شرایط مطلوب به سر نمی برد و

به جای این که دوستانه با او برخورد کنیم، موقعیت را سبک و سنگین می کنیم.

این طرز تفکر برای شروع دوستی، عشق و رابطه خطرناک است.

برای حل این مشکل تصور کنید شخصی که بار اول می بینید دوست قدیمی تان است که سال

هاست او را ندیده اید.

وقتی ذهن تان را به این شکل از قبل آماده می کنید، با هر کسی که دیدار یا ملاقات می کنید

کاملاً دوستانه با او رفتار می‌کنید.

چون تصور می کنید دوست قدیمی‌تان است و زبان بدن شما هم همان طوری رفتار می کند که

وقتی دوست قدیمی تان را بعد از مدت ها می بیند، رفتار می کند.

تمام ابراز احساسات شما به طرف مقابل از طریق زبان بدن درست به او منتقل می شود.

وقتی به کشورهای خارجی سفر می کنید یا در جمعی هستید که همه به یک زبان مشترک صحبت

می کنند که شما آن را نمی دانید، اگر از این تکنیک استفاده کنید بدن شما به شکلی پذیرنده با

آن ها برخورد می‌کند.

متوجه زبان بدن افراد باشید

با نگاه کردن به اشخاص و توجه کردن به رفتارشان متوجه می‌شویم که آن ها چه احساسی نسبت

به گفته های ما دارند.

عادت کنید وقتی حرف می زنید دو کار را انجام دهید : در حالی که حرف می زنید به واکنش ها

یتان دقیق شوید و ببینید چطور دیگران عکس العمل نشان می دهند. واکنش مخاطبان را نسبت

به خودتان ببینید.

وقتی صحبت می کنید به چشمان مخاطبان نگاه کنید و ببینید آن ها چگونه به حرف های شما

واکنش نشان می دهند.

حرکتی را از دست ندهید آیا تبسم می کنند؟ آیا سرشان را به نشانه تأیید تکان می دهند و کف

دست هایشان به سمت بالاست؟ در این صورت از آن چه می شنوند خوششان می آید.

برعکس اگر اخم کرده‌اند یا به جای دیگری نگاه می کنند، ارتباط چشمی ندارند یا حواسشان پرت

است یا یک قدم به عقب رفته‌اند، پس به حرف هایی که می زنید علاقه‌ای ندارند.

در این صورت باید موضوع بحث یا صحبت را عوض کنید. شاید هم لازم باشد لحن بیانتان را تغییر

دهید و با اشتیاق بیشتری صحبت کنید.

با افراد همدلی کنید

خبرهای بد را طوری بدهید که لحن همدردی و دوستانه داشته باشد. لحن بیان ما در دادن

خبرهای بد خیلی مهم است.

خود را در غم ها و شادی های افراد شریک کنید.

لیل لوندز می گوید :

زبان شما مهمترین ابزار ارتباطی است که شما در اختیار دارید زبان می تواند خنده یا اشک

دیگران را درآورد یا ملتی را به جنگ وادارد.

تأیید همدلانه

برای اینکه نشان بدهید به صحبت های طرف مقابل گوش می دهید به جای آها، خوب، عجب، که

اینطور و غیره از جملات کامل استفاده کنید.

جملاتی مانند : متوجه منظورتان هستم. من هم با شما موافقم. بله، حق با شماست.

زدن حرف های همدلانه و تأیید کننده، طرف مقابل شما را به صحبت کردن تشویق می کند. البته

برای گفتن جملات تأیید آمیز باید به دقت گوش دهید.

 

از ضمیر “ما” استفاده کنید

برای این چه صحبت های تان را روی افراد بیشتر تأثیر بگذارد و با شما احساس نزدیکی و

صمیمیت بیشتری کنند، باید در مکالمات خود به جای “شما” از ضمیر “ما” استفاده کنید.

کلمه ما، با هم بودن را می رساند و به شنونده احساس پیوند و در ارتباط بودن می دهد.

به این معنی که من و تو در برابر این جهان ایستاده ایم.

وقتی به طور منظم حتی به غریبه ها “ما” می گویید، به طور ناخودآگاه اتحادشان را سبب می شوید

و آن ها را در صف دوستان خود در می آورید.

حتی اگر لحظاتی قبل با کسی آشنا شده اید، در ارتباط با او از لفظ ما استفاده کنید. با استفاده از

کلمه جادویی ما احساسات صمیمانه ای با دیگران ایجاد می کنید.

با دیگران طوری رفتار کنید که انگار مدت های زیادی است که یکدیگر را می شناسید. در آموزش

نیز این مسئله بسیار کاربردی است.

چون زمانی که به افراد می گوییم : تو باید این کار را انجام دهی و اشخاص را با حالت دستوری

خطاب می کنیم، فاصله مان را با آن ها زیاد می کنیم.

در این حالت تأثیرگذاری گفته هایمان روی مخاطب نیز کاهش می یابد.

اما اگر به جای لفظ تو یا شما از ما استفاده کنیم، فاصله خود را با مخاطب کم می کنیم، در نتیجه او

احساس همدلی و نزدیکی بیشتری با ما می کند و پیاممان را راحت تر درک می کند و می پذیرد.

در زندگی زناشویی نیز استفاده از این لفظ معجزه می کند. چون به شریک زندگی مان این حس را

می دهیم که من و تو یکی هستیم.

فرض کنید با همسرتان مسافرت می روید و او مسیر را اشتباه می رود. به جای اینکه

بگویید : تو آدرس رو اشتباه رفتی، بگویید : فکر کنم ما اشتباه کردیم از این مسیر

اومدیم. یا وقتی همسرتان به شما گوش نمی دهد،نگویید : تو باید به حرف های من گوش

بدی. بهتر است بگویید: ما باید بیشتر بهم توجه کنیم و به حرف های همدیگه گوش بدیم.

با آنچه از دیگران به یاد دارید آن ها را شگفت زده کنید

اشاره کردن به علایق شخصی افراد باعث می شود آن ها احساس مهم بودن کنند.

در اولین گفتگو با افراد از علاقه آن ها سؤال کنید و در گفتگوهای بعدی با اشاره به این موضوع و

صحبت درباره علایق شان آن ها را شگفت زده کنید.

با این کار به افراد احساس مهم و باارزش بودن می دهید.

تصور کنید در یک مهمانی با شخصی آشنا می شوید و او درباره علایقش با شما صحبت می

کند و می گوید من عاشق ماکارونی هستم، وقتی برای بار دوم او را در جمعی ملاقات می

کنید، می توانید به او بگویید : یادمه گفتین عاشق ماکارونی هستید، فکر می کنم غذای

امشب هم ماکارونی باشه. یا شما هم مثل خواهرزاده من عاشق ماکارونی هستید. با این کار

شخص مقابل از اینکه ما صحبت هایش را به خاطر سپردیم و با دقت به حرف هایش گوش

دادیم، بسیار خوشحال می شود و احساس باارزش بودن می کند. 

با افراد از هر جایگاه اجتماعی مناسب برخورد کنید

ما اغلب متوجه ناتوانی های اجتماعی نمی‌شویم. هرگز در برخورد با خانم ها و اقلیت های خاص

رفتارهای محدود کننده و تبعیض آمیز نداشته باشید.

بعضی ها وقتی رئیسشان را می بینند تا کمر خم می شوند، اما با افراد زیردست خود برخورد

مناسبی ندارند.

ما باید یاد بگیریم به تمام اقشار جامعه احترام بگذاریم و با آن ها مؤدبانه رفتار و صحبت کنیم. از

یک مستخدم یا رفتگر زحتمکش گرفته تا مدیر شرکت، باید با همگی خوب و مناسب برخورد کنیم.

هرگاه کسی به اصرار از شما سؤالی می کند که مایل نیستید به آن جوابی بدهید، حتی اگر به

نظرتان آن شخص آدم فضولی است، باز هم مؤدبانه برخورد کنید.

بدون اینکه به آن شخص بی احترامی کنید، جواب اولتان را تکرار کنید. وقتی او جواب های

تکراری شما را بشنود به احتمال زیاد سکوت می کند.

هرگاه لطفی در حق کسی می کنید یا کمکی به او می کنید، از او نخواهید که در صدد جبران باشد،

بدون چشم داشت به دیگران کمک کنید.

اما اگر در شرایطی قرار گرفتید که نیازمند به کمک آن شخص شدید، بلافاصله تقاضای جبران

نداشته باشید، حداقل ۳ هفته صبر کنید بعد درخواست یا تقاضای کمک تان را مطرح کنید.

فروشندگان با مشتری ها احساس همدردی کنید و اگر خطا از جانب شما بوده عذرخواهی کنید و

درصدد جبران باشید و این کار را به سرعت انجام دهید.

 

از خطا و اشتباهات کوچک افراد چشم پوشی کنید

اگر کسی کار اشتباهی انجام داد به رویش نیاورید یا اگر در اماکن عمومی مثل رستوران ها یا

باشگاه یا اتوبوس کسی کار اشتباهی انجام داد به او نگاه نکنید تا خجالت بکشد.

این کار شأن و منزلت اجتماعی تان را نیز بالا می برد.

به طور مثال : اگر در رستوران گارسن لیوان آب را روی شما ریخت و از شما عذرخواهی کرد،

بگویید : اصلاً مهم نیست یا ایرادی ندارد.

به خاطر خرابکاری افراد سرزنش شان نکنید یا آن ها را مورد تمسخر قرار ندهید. خطاهای جزئی

دوستان و نزدیکان تان را هم نادیده بگیرید.

زبان کمکی اشخاص باشید

گاهی اوقات کسی در حال تعریف لطیفه یا داستانی است ناگهان یک اتفاق غیرمنتظره می افتد و

صحبت هایش قطع می شود.

بچه ای گریه می کند، تلفن زنگ می زند یا کسی وارد می‌شود.

در این زمان تقریباً همه فراموش می کنند که آن شخص قرار بود مطلبی را بازگو کند و این باعث

ناراحتی اش می شود. چون دیگران بلافاصله توجهشان به سمت دیگری جلب می شود.

در این میان شما می‌توانید زبان کمکی آن شخص شوید و می‌بینید که قصه‌گو چقدر خوشحال

می‌شود از این که باعث شدید که صحبت یا داستانش را ادامه دهد.

زمانی که اتفاقی افتاد و صحبت های شخص قطع شد، بعد از آرام شدن اوضاع به شخص مورد نظر

با صدای بلند بگویید : خوب داشتید می‌گفتید یا خوب برگردیم سر اصل ماجرا بعد چه اتفاقی

افتاد؟

این کار موجب می‌شود در نظر شخص گوینده انسان محبوب و دوست داشتنی شناخته شوید.

مردم زمانی تو را دوست خواهند داشت که به آن ها علاقه نشان دهی. به آن ها حس مهم بودن و

باارزش بودن بده. در این صورت حتی اگر زشت ترین آدم روی کره زمین باشی از نظر آن ها

جذاب و دوست داشتنی هستی.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *